Hur återställer man sina internetinställningar?

Säkert Läge stänger av internet medan det är aktivt genom att ändra på datorns proxy-inställningar. För att kunna genomföra en skrivning med förhöjd säkerhet krävs att man är ansluten via en speciell proxy-server.  Normalt sett återställer programmet datorns internetinställningar när det avslutas, men under vissa omständigheter kan proxyinställningarna inte återställas på rätt sätt, t.ex. när programmet avslutas oväntat, datorn stängs av eller att användarens behörigheter inte räcker till. För att återställa datorns ursprungliga internetinställningar kan man göra på några olika sätt:

Starta och Stoppa Säkert Läge igen

Denna åtgärd är lika enkel som det låter. Om programmet avslutades oväntat förra gången så räcker det om du startar Säkert Läge och sen stoppar det igen för att återställa inställningarna.

Manuell återställning via webbläsarens inställningar

Om man t.ex. har hunnit avinstallera Säkert Läge så kan det vara bra att känna till att inställningarna kan återställas manuellt via webbläsaren. Här nedan följer korta instruktioner för hur du återställer via några vanliga webbläsare.

Google Chrome
  1. Öppna inställningarna (t.ex. genom att skriva in "chrome://settings/" i adressfönstret)
  2. Klicka på "Visa avancerade inställningar ..." längst ned
  3. Klicka på knappen "Ändra proxyinställningar..."
  4. På Mac:
    • Bocka ur valen "Webbproxy (http)" och "Säker webbproxy (https)"
    • Klicka på OK
    • Klicka på Utför
  5. På Windows:
    • Klicka på knappen LAN-inställningar
    • Bocka ur rutan vid texten "Använd en proxyserver för nätverket..."
    • Klicka på OK
    • Klicka på OK
  6. Starta om alla webbläsare
  7. Klart!
Mozilla Firefox
  1. Öppna inställningarna (t.ex. genom att skriva in "about:preferences" i adressfönstret)
  2. Klicka på Avancerat
  3. Klicka på Nätverk
  4. Under rubriken "Ange hur Firefox ansluter till Internet", klicka på "Inställningar..."
  5. Välj "Ingen proxy"
  6. Klicka på OK
Internet Explorer (Windows 7)
  1. Öppna inställningarna (t.ex. genom att trycka på knapparna alt+x+o)
  2. Klicka på fliken Anslutningar
  3. Klicka på knappen LAN-inställningar
  4. Bocka ur rutan vid texten "Använd en proxyserver för nätverket..."
  5. Klicka på OK
  6. Klicka på OK

Hjälp! Inget av ovanstående hjälper! Vad ska jag göra?

Om du hamnat här beror det antagligen på att din användare saknar behörighet att göra ändringar i proxyinställningarna på datorn, eller att ditt nätverk kräver att du använder en annan proxyserver än proxy.skrivning.se. Tyvärr innebär detta att du själv inte kan åtgärda problemet utan behöver söka upp IT-service på din skola. Om du inte har kontaktuppgifterna dit kan du försöka nå oss på info@skrivning.se eller telefon 070-3525789 så kan vi hänvisa dig vidare.